Balancen mellem arbejde og privatliv ved hybridarbejde

Skrevet af: Lydia Watson

Hybridarbejde er kommet for at blive. Men blandingen af kontor- og hjemmearbejde kræver tilvænning. Det er derfor nødvendigt at stille sig selv nogle vigtige spørgsmål, hvis I overvejer at indføre den hybride arbejdsmodel i din virksomhed. 

Den hybride arbejdsmodel handler om at skabe en mere fleksibel og afbalanceret tilgang til arbejdet. Så lad os kigge på, hvordan I som virksomhed opnår den bedste balance mellem arbejde og privatliv i et hybridt arbejdsmiljø.

Ved arbejde på distancen

  • Ros ikke en tidlig start på dagen og sene fyraftner: Pendlertiden bør ikke byttes ud med arbejdstid. Hvis du gør det, risikerer du, at dine medarbejdere brænder ud - og mister de fordele, der er ved den hybride arbejdsmodel. Du kan forhindre det ved
    • At gå foran med et godt eksempel, og…
    • Ikke belønne eller rose folk for at lave overarbejde. Overarbejde er ikke altid uundgåeligt, når man arbejder med deadlines - men lad det ikke blive en vane.
  • Lav regler omkring kommunikation uden for arbejdstiden: Presset for at være til rådighed 24/7 er til stede blandt medarbejdere - især når der er en følelse af at skulle bevise, at man arbejder. For at sende et klart budskab, kan I opsætte regler om hjemmearbejde eller ligefrem udarbejde en hjemmearbejdspolitik. Eksempelvis kunne I lave en regel for hele virksomheden, at e-mails kun skal læses i arbejdstiden

Ved arbejde på kontoret

  • Imødekom fleksible arbejdstider - uanset årsag: Overvej flekstid for at gøre kontorarbejdet mere attraktivt. Måske skal din medarbejder hente eller bringe sit barn. Det kan også være, at de gerne vil møde ind tidligere og tage en længere frokostpause, så de kan nå i fitnesscentret. Alle har deres grunde - og ved at imødekomme dem, viser du, at du respekterer dem og deres liv uden for arbejdet.
     
  • Forsøm ikke det sociale i selve arbejdet: Når dit team mødes, skal du sørge for, at der er afsat tid til socialt samvær. Måske går I ud til frokost, tager en drink efter arbejde eller snakker sammen i tyve minutter over en kop kaffe - uanset hvad, så styrker det jeres bånd. Det sociale samvær får arbejdet til at virke mindre som, ja, arbejde.

Ved arbejde i hybride situationer

  • Skab gode hybride spilleregler ved at prøve jer frem: Hjemmearbejde er én ting, kontorarbejde er noget andet - men hvordan kommunikerer du, når dit team gør begge dele? Du skal hurtigt definere, hvordan hybridmøder skal afholdes, så I ikke ender med at sidde i online møder hele dagen – når I i stedet kunne have eksekveret på opgaver eller arbejdet sammen personligt.
     
  • Bliv ved med at lytte til dit teams feedback: Hybridarbejde er stadig nyt for mange af os. For at hybridarbejdet virkelig skal komme til sin ret, er det nødvendigt at lytte til dit teams oplevelser med det. Brug medarbejderundersøgelser til at tjekke op på, hvordan det går med kommunikationen, samarbejde og alt andet, der kan blive påvirket af hybridarbejde.

Powered by Qlearsite