Compliance som kommerciel medspiller
Fejrer I ISO-certificeringer og audit-rapporter med kage og champagne?
DEBATINDLÆG: Bragt i Finans d. 24. juni 2025
Der ligger et stort forretningspotentiale i at arbejde proaktivt med compliance. Det kræver dog, at I dyrker en kultur, hvor compliance er et fælles ansvar i virksomheden og bliver set som en kommerciel medspiller frem for blot en kontrollant. Nøglen til at skabe den kultur hænger på direktionsgangen.
Af Berit Søgaard, Director of Compliance & PMO i Visma Enterprise
Indrømmet: Ordet compliance, som endda er en del af min egen titel, lyder lidt som noget med bare at have orden i penalhuset og et ensidigt fokus på rigtigt vs. forkert. Noget man bare skal. Ikke noget man gør, fordi det skaber værdi. Det er ærgerligt, for virkeligheden er en helt anden, hvis man som virksomhed har et strategisk perspektiv på compliance.
Vi skal som virksomheder agere i en mere og mere kompleks verden med tektoniske geopolitiske skift, skiftende lovgivning og et stort fokus på ansvarlighed og rapportering blandt kunder og kunders kunder. I den virkelighed kan den dygtige compliance-funktion være virksomhedens finger på pulsen, og dem der sikrer, at man som virksomhed ikke bare reagerer, men faktisk også er på forkant med udviklingen.
Compliance kan give virksomheden et forspring
Compliance-opgaven kan handle om at forberede sig i god tid på ny EU-lovgivning som fx direktivet om løngennemsigtighed eller om at være opdateret på de nyeste trusler for informationssikkerheden. Ikke bare for at kunne sætte flueben i en kontrolrapport, men for at være en tillidsvækkende og attraktiv samarbejdspartner. For mange B2B-virksomheder som os selv er det blevet et afgørende konkurrenceparameter at kunne dokumentere overfor kunderne, at der er styr på sikkerheden, og at produkterne er fremtidssikrede i forhold til lovgivningen.
At gøre compliance-funktionen til en katalysator for kommerciel succes, kræver en kultur i virksomheden, hvor man helt naturligt inviterer den ind i processer og ser den som en værdifuld medspiller. Det kræver også, at alle i virksomheden ser compliance som et fælles ansvar og en fælles opgave, for i en kompleks og digitaliseret verden har alle medarbejdere en aktie i den samlede sikkerhed. For at lykkes skal compliance løftes op på direktionsgangen, og ledelsen skal gå forrest med at skabe en kultur, hvor man ser compliance som en agil medspiller, der med et aktuelt eksempel gør det muligt at trykke speederen i bund med AI-udvikling samtidig med, at man har øje på betydningen af EU’s AI Act.
Hos os fejrer vi en ny ISO-certificering eller en god audit-rapport med alle vores kollegaer ligesom man typisk gør for at fejre kommercielle succeser. Det viser ledelsens opbakning og skubber til kulturen. Spiser I kage eller drikker champagne for at fejre compliance? Hvis ikke skulle I måske til at gøre det…

Berit Søgaard
Director of Compliance & PMO i Visma Enterprise