Guide: Sådan bruger du tidsregistrering til at styrke din forretning
De unikke medarbejderdata fra tidsregistrering kan være en stor fordel for jeres forretning, hvis I bruger dem strategisk. Læs med her, og bliv klogere på, hvordan I gør.
Har I overblik over, hvornår og hvor meget jeres medarbejdere arbejder i løbet af en uge, en måned eller et år? For mange virksomheder var svaret måske tidligere lidt tøvende, men det har de nye lovkrav om tidsregistrering ændret, da alle medarbejdere i dag skal registrere deres arbejdstid.
Har din virksomhed ikke et automatisk tidsregistreringssystem allerede, kan det virke som en stor administrativ byrde at få implementeret. Men med arbejdstidsregistrering kommer også unikke medarbejderdata, der er guld værd for din virksomhed. De nye data giver mulighed for at skabe overblik over, om I bruger jeres tid og ressourcer optimalt og kan give en bedre balance mellem frihed, fleksibilitet og effektivitet. Det kræver bare, at I bruger dataene strategisk.
5 fordele: Sådan kan tidsregistrering styrke din forretning
1. Overblik
Først og fremmest kan implementeringen af arbejdstidsregistrering fungere som et lille sanity check. I er blevet tvunget til at tage stilling til alle aftaler og regelsæt i virksomheden i forhold til arbejdstidsregler, overtid, ferie og fravær, og når medarbejderne nu registrerer deres faktiske arbejdstid, giver det fuldt overblik over, hvordan tid og ressourcer bliver brugt.
2. Større effektivitet
De unikke data giver mulighed for at analysere arbejdsbyrden hos medarbejderne og indsigt i, om der er uventede tidsrøvere eller ineffektive processer, som medarbejderne bruger for meget tid på.
Omvendt kan de også identificere, hvor medarbejderne bruger mindre tid end forventet, og om I skal overveje at tildele flere eller færre ressourcer til forskellige områder.
3. Tidsbesparelse
Mange tidsregistreringssystemer giver mulighed for at integrere med jeres lønsystem, så I kun skal oprette data én gang. Det sparer tid og giver færre fejl.
Vores tidsregistreringssystem, Visma Time, registrerer eksempelvis medarbejdernes timer automatisk, og ved afvigelser fra normaltiden aktiveres der automatisk en kædereaktion i systemet, der tager højde for ansættelsesforhold, overenskomst, tillæg osv.
4. Præcis fakturering
Når medarbejderne registrerer deres arbejdstid knyttet op på en specifik opgave eller projekt, kan I fakturere den tid, der rent faktisk bliver brugt. Hvis processen er digital og automatiseret, betyder det desuden, at faktureringsprocessen kan udføres hurtigere og mere effektivt.
5. Bedre planlægning
Et større overblik over medarbejdernes arbejdstid kan give indsigt i travle perioder, så I bedre kan justere bemandingen efter behov. Måske kan arbejdstidsplanen strikkes mere effektivt sammen, eller der er bestemte perioder, hvor I har brug for at kalde ekstra kræfter ind. Dataene fortæller det hele.

Har I det rette tidsregistreringssystem?
Der er mange måder at registrere medarbejdernes arbejdstid på. Visma Time kan tilpasses til netop jeres behov, så det bliver let at registrere og godkende arbejdstid. Systemet er skalerbart, så det er op til jer, om I udelukkende vil leve op til kravene i loven – eller om I vil bruge de unikke medarbejderdata til meget mere.
Brug tidsregistreringen til at øge medarbejdertrivslen
Tidsregistrering er ikke kun et strategisk værktøj for virksomheden. Faktisk kan det at registrere sin arbejdstid også bringe en række fordele med sig for medarbejderne selv.
Som medarbejder har du selvfølgelig skullet tilpasse dig til en ny opgave i hverdagen. Til gengæld har du fået et bedre overblik over dine arbejdstider, ferie og fravær og kan nemmere håndhæve dine rettigheder i forhold til maksimal arbejdstid og hvileperioder.
Tidsregistreringen kan også gøre det tydeligt, om det er muligt at effektivisere egen arbejdstid og skabe mere balance i hverdagen.
Og så behøver det ikke at være besværligt. De fleste tidsregistreringssystemer giver mulighed for simpel registrering direkte fra en app på telefonen, så det er let for medarbejderne at registrere og holde styr på arbejdstiden. Med My Visma appen kræver det for eksempel ikke mere end et par klik på telefonen.
Ønsker I at bruge tidsregistrering mere strategisk?
Udfyld kontaktformularen, og lad os tage en uforpligtende samtale om, hvordan Visma Time kan styrke jeres virksomhed.
Drejer din henvendelse sig om support, kan du finde mere info her