Ikano Bank fandt ro med Vismas lønløsning

Ny lønløsning gav ro i maven hos Ikano Bank

Overenskomst med Finansforbundet fik Ikano Bank Danmark til at skifte til en lønløsning fra Visma Enterprise. Automatiserede processer samt mulighed for tillægsmoduler og backup er blandt nøgleordene i den nye løsning, siger økonomichefen.

Mens effekten af nogle nye tiltag i en virksomhed udelukkende bør måles i kroner og øre, skal andre tiltag også måles i mængden af tryg nattesøvn for både ledelse og medarbejdere. Nogenlunde sådan opsummerer Lars F. Olsen, Økonomichef i Ikano Bank Danmark, skiftet fra deres tidligere lønsystem til Visma Løn fra Visma Enterprise.

Med det nye system er alt mere automatisk. Inklusiv de særlige regler for optjening af ferietillæg – det var ikke bygget ind i bankens tidligere løsning. ”I det hele taget var vores gamle system mere gearet til individuelle lønfastsættelser end til overenskomstreguleringer, og vi ønskede det sidste. Vi kendte Visma Enterprise på forhånd og vidste, at de kører løn for mange andre pengeinstitutter og dermed kan understøtte overenskomsten. Så det var faktisk os, der kontaktede dem, og det førte til, at vi implementerede Visma Løn i november 2013,” siger Lars F. Olsen.

Fri for manuelle indtastninger

Ikano Bank Danmark havde gennem mange år anvendt et konkurrerende lønsystem. Det fungerede udmærket, men da Ikano Bank Danmark i 2009 blev en bankfilial, kom de samtidig over på Finansforbundets overenskomst, og den understøttede det daværende lønsystem ikke.

”Fornylig indgik Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Finansforbundet eksempelvis forlig om en 3-årig overenskomst. Den indebar blandt andet en lønstigning på 1,7 % det første år, 1,75 % det andet år og 1,8 % det tredje år. Tidligere skulle vi manuelt have håndteret disse reguleringer for hver enkelt ansat,” fortæller Lars F. Olsen.

 

"...vores gamle system var mere gearet til individuelle lønfastsættelser end til overenskomstreguleringer."

Lars F. Olsen, Finance Manager i Ikano Bank

Fremtidssikret løsning

I Ikano Bank Danmark kører man, hvad de selv kalder for en ”simpel” lønhåndtering. Én person varetager al løn samt alt vedrørende nyansættelser og ferie/fravær. Sådan har det været i mange år, og i banken kan man godt lide selv at have kontrollen over lønadministrationen. Men det simple setup har, ifølge Lars F. Olsen, også en indbygget risiko.

hrm lønsystem


”Ret hurtigt i processen med Visma Enterprise bed vi mærke i, at de havde to driftsmodeller. Én hvor man, ligesom os, har en intern person, der klarer det meste – men hvor man kører på Visma Enterprises system, som de hoster og vedligeholder. Og én, hvor Visma Enterprise udfører hovedparten af de lønadministrative opgaver. Vi er glade for vores setup, men kunne også godt se, at Visma Enterprises outsourcing-model giver os en backup-mulighed, vi ikke havde med den gamle løsning. Man ved jo aldrig. Vores medarbejder kan blive syg eller få den berømte tagsten i hovedet. I det tilfælde ville vi relativt nemt og hurtigt kunne lægge alle lønopgaverne ud til Visma Enterprise,” siger Lars F. Olsen.

Yderligere moduler øger effektiviteten

Første fase i Ikano Bank Danmarks lønprojekt har været at implementere selve Visma Løn. Den fase er nu på plads, og man har allerede indledt den næste, som består i at kigge nærmere på nogle af de øvrige moduler, Visma Enterprise har.

”Vi har lige bestilt Self Service-modulet, hvor medarbejderne selv kan indtaste feriefravær, sygefravær osv. Den form for indtastninger tager for det første meget tid, og så er det en type arbejde, som er lidt kedeligt og rutinepræget. Så nu får hver enkelt medarbejder selv ansvaret for at taste deres oplysninger korrekt ind,” siger Lars F. Olsen og tilføjer;

 ”Desuden kan hver enkelt leder også selv gå ind i systemet og trække den rapport, vedkommende ønsker, i stedet for at det er vores lønadministration, der skal gøre det hver gang. Det giver lederne et meget bedre overblik over hele virksomheden. Det kan eksempelvis være i forhold til mængden af sygefravær i en afdeling, mængden af restferie der skal afholdes inden 1. maj osv.”

Godt samarbejde fra dag ét

”Helt som forventet er samarbejdet med Visma Enterprises konsulenter forløbet glat og professionelt”, fortæller Lars F. Olsen. ”Det er først, når det modsatte er tilfældet, at man som kunde mærker konsekvenserne.”
 

“Men Visma Enterprise har fra begyndelsen af haft orden i tingene, holdt hvad de har lovet og vendt hurtigt tilbage på vores forespørgsler. Så vi kan kun anbefale både dem og deres produkt til andre.”

Lars. F. Olesen, Finance Manager i Ikano Bank

Udfordring

Da Ikano Bank Danmark i 2009 blev en bankfilial, kom den med på Finansforbundets overenskomst. Ikano Bank Danmarks daværende lønløsning understøttede ikke reguleringer i overenskomsten, og det betød mange manuelle indtastninger.

Løsning

Ikano Bank Danmark implementerede i november 2013 Visma Løn. Visma Løn understøtter overenskomstreguleringer, så eventuelle ændringer udrulles automatisk. Senest har Ikano Bank Danmark tilkøbt Visma Enterprises Leder- og medarbejdermodul, som blandt andet giver medarbejderne mulighed for selv at indtaste feriefravær og sygefravær. Derudover har ledelsen også mulighed for at trække medarbejderrapporter i modulet, så de kan få et bedre overblik over hver enkelt afdeling og den samlede virksomhed.

Resultat

Ikano Bank Danmark har fået en løsning, der understøtter Finansforbundets overenskomst, ligesom de har fremtidssikret deres lønadministration, så man i tilfælde af sygdom, uheld, nedbrud osv. hurtigt kan outsource lønadministrationen til Visma Enterprise.

Kontakt os

Får vores løsning hos Ikano Bank dig til at overveje Visma Løn? Udfyld formularen, så tager vi en uforpligtende snak om, hvordan vi tilpasser vores løsninger for at styrke jeres forretning.

Drejer din henvendelse sig om support, kan du finde mere info her

Ring til os

88 97 97 97

Send os en mail

info@vismaenterprise.dk

Find en medarbejder

Tjek os ud