Hvad er nøglen til fremtidens medarbejdere?

Sjældent har kampen om arbejdskraft været større, og selv om vi lige nu kigger ind i en recession med lavere beskæftigelse, vil virksomhedernes jagt på kompetence være mere eller mindre konstant i et stadigt mere komplekst arbejdsmarked, der hele tiden stiller nye krav. 

For at kunne lægge sig i førersædet som den foretrukne virksomhed blandt fremtidens arbejdsstyrke, kræver det en finger på pulsen - og gerne før konkurrenten. Det kan være en udfordring. For hvordan ved man, hvad arbejdsstyrkens ønsker og behov bliver i den nærmeste fremtid?

Hvem bedre til at spå om fremtiden end en vaskeægte fremtidsforsker? Læs med, og lær hvordan fremtidsforsker Carsten Beck fra Copenhagen Institute for Futures Studies ser, at du vinder kandidaternes gunst og dine medarbejderes loyalitet i fremtiden.

Fremtidsforsker peger på frihed, fleksibilitet... og tryghed

Carsten er ikke i tvivl om, at den største trend, vi kigger ind i, er medarbejdere, der i højere grad stiller krav om frihed og fleksibilitet. Dog på den betingelse at de to ting er kombineret med tryghed. Tryghed i den forstand, at de vilkår der beskytter medarbejderen, fortsat skal være en del af ansættelsen:

”Under covid-19 beviste vi, at vi godt kan arbejde på distancen, og at vi ikke behøver at være fysisk tilstede på arbejdspladsen for at løse vores opgaver. Den nye arbejdsform passede perfekt for mange i en travl hverdag, og nu ønsker vi for alt i verden at holde fast i et det hybride og fleksible arbejdsliv. Samtidig med at vi stiller krav om god løn og spændende arbejdsopgaver.”

“To af de væsentligste tendenser i fremtiden er selvfølgelig digitaliseringen af stort set alle arbejdsprocesser. Den anden er mennesker - og de værdier og forventninger, vi kommer med til arbejdsmarkedet. Ifølge analyser vil den forventning være frihed og fleksibilitet.”

Et fleksibelt arbejdsliv sætter krav til organisationen

Frihed og fleksibilitet bliver dog i fremtiden ikke kun at finde i den hybride arbejdsform (som de fleste af os efterhånden har stiftet bekendtskab med). Også hyppigere jobskifte, mere efteruddannelse og friere ansættelsesformer, i form af projekt- og konsulentarbejde, bliver en del af fremtidsbilledet. 

Et friere og mere fleksibelt arbejdsliv vil sætte krav til organisationens omstillingsparathed. HR-afdelingen og ledelsen skal kunne håndtere et større flow af medarbejdere, der veksler ind og ud af organisationen. Fx vil ledere være nødsaget til at excellere i ressourceplanlægning. Når afdelingens ressourcer ikke på samme måde er frit tilgængelige, må man som leder tænke langsigtet, så der er hænder nok til at løse afdelingens opgaver.

Kort sagt, må vi i fremtiden omtænke vores nuværende ansættelsesformer.

En arbejdsplads til alle livets faser

En anden trend, Carsten ser for fremtidens medarbejdere, er, at de vil ses som individer - og ikke skæres over en kam med kollegerne født omkring samme årstal. Det betyder, at virksomheder skal vænne sig til et nyt syn på medarbejderens faser gennem arbejdslivet. I dag snakker virksomheder om generationer som fx X, Z millennials og boomers. Netop det rigide syn vil ændre sig og stedet fokusere på, hvor den enkelte medarbejder befinder sig i livet.

Fremtidens medarbejder vil ses som et individ

En del af nøglen til at forblive en attraktiv arbejdsplads ligger altså i at behandle medarbejdere individuelt. Det gør man blandt andet ved at understøtte medarbejdernes forskellige behov i de livsfaser, de gennemgår.

Der vil blive gjort op med standardkontrakter og fælles frokostordning til alle. I fremtiden vil vi i langt højere grad se individuelle ansættelsesforhold og tiltag.