AI kræver klare mål og en menneskelig modvægt fra HR
Topledelser jagter højere effektivitet og besparelser med AI. Men gevinsten ligger i mennesker, og HR skal opprioriteres og sikre tillid, læring og strategisk forankring, hvis AI skal skabe reel forandring og værdi.
Kunstig intelligens er blevet det nye trylleord i erhvervslivet. Der tales om automatisering, effektivisering og datadrevne beslutninger. Alt sammen noget, der er sød musik i ørerne på enhver finansdirektør eller CEO. Men mens teknologien ruller ind over organisationerne med løfter om besparelser og produktivitetsløft, sker der noget paradoksalt: Den menneskelige dimension bliver vigtigere end nogensinde.
Det mener Tue Krabbe, der i mange år har arbejdet i krydsfeltet mellem it og HR – blandt andet som tidligere HR Udviklingschef i Novo Nordisk Engineering og Leo Pharma – og før det som medlem af it-ledelsen i Alm. Brand med ansvar for innovation og transformation. I dag er han ansvarlig for ledelses- og talentdagsordenen i Nuuday.
Besparelser kommer med kultur og mennesker
For de største gevinster opstår først, når mennesker kan og tør bruge teknologien aktivt, kritisk og bevidst. Det kræver en kulturel og organisatorisk forandring, som langt de fleste virksomheder ikke er begyndt på endnu.
”Medarbejderne er bekymrede for at save den gren over, de selv sidder på, fordi AI potentielt gør dem arbejdsløse. Imens presser mange ledere på for at implementere teknologi, men de mangler at italesætte formålet. Hvad vil vi opnå? Vil vi spare tid? Vil vi løfte kvaliteten? Eller vil vi skabe helt nye services for kunderne?
Hvis vi ikke taler om det, skaber vi usikkerhed – og så bliver implementeringen af AI muligvis modarbejdet i stedet for udnyttet,” mener Tue Krabbe.
I realiteten bruger mange medarbejdere allerede AI-værktøjer, men de gør det i det skjulte – uofficielt, ureguleret og uden fælles standarder.
Ifølge Tue Krabbe er det et symptom på en større udfordring: At der mangler governance, kultur og uddannelse. Med andre ord – der mangler HR.
HR på tværs af organisationen
Ansvarlig for ledelses- og talentdagsordenen i Nuuday.
”HR-afdelinger skal have modet til at eksperimentere og opbygge kompetencerne til at bruge teknologien. Hvis HR selv er usikre på teknologien, kan de ikke rådgive resten af organisationen, ” forklarer Tue Krabbe, der dog ser flere positive tegn netop nu.
I store virksomheder smelter HR og it nemlig sammen i fælles udviklingsafdelinger. Når det sker, kan HR-fagpersoner endnu lettere bevæge sig væk fra administrationsarbejdet og ind i forretningsmaskinrummet. Det er her, spørgsmålene bliver strategiske: Hvilke opgaver kan automatiseres, og hvad skal stadig løses af mennesker? Hvad vil vi etisk gå med til? Hvilke medarbejdere skal opkvalificeres? Hvordan tolererer vi, at medarbejderne bruger tid på at lære, bygge og fejle uden at kunne stille skarpe mål op for effekten på forhånd? Hvor skal vi investere vores tid og kompetencer?
Det betyder et skift fra klassisk work force planning til det, Tue Krabbe kalder work task planning, og selv om det lyder som simpelt ordgøgleri, så er det alt andet end det. Det handler ikke om, hvor mange hænder man har, men mere om hvilke opgaver menneske kontra maskine udfører, og det giver virksomhederne mulighed for at kortlægge og gentænke arbejdsprocesser helt ned i detaljen – anført af HR.
AI er en medhjælper – ikke afløser
”Tillid er forudsætningen for, at en organisation tør forandre sig. Det er altafgørende, at HR og i øvrigt også ledelsen formår at få forklaret, at kunstig intelligens er en medhjælper for den enkelte – ikke en afløser, ” fortæller han.
”Den nye rolle kræver noget af lederne. De skal være rollemodeller for at anvende teknologien, og vise at AI ikke er et fremmedlegeme, men et arbejdsværktøj. De virksomheder, der lykkes med AI, gør det, fordi de investerer i medarbejderne. Ikke bare i software. Og de skal være klar på at de mest innovative løsninger først dukker op udenfor implementeringssporet og den klassiske træning, når de slipper eksperimenterne og medarbejderne løs. Det kræver sin leder – og det kræver sin HR at betrygge lederne i, at det er ok.”
Under corona-krisen fik HR en central og synlig rolle i fastholdelse, trivsel og organisering af arbejdet. Ifølge Tue Krabbe er vi på vej ind i et tilsvarende skifte. For når teknologien accelererer, bliver mennesker – og dem, der forstår mennesker – afgørende for, om rejsen ender i succes eller kaos.
”Teknologi kan løfte bundlinjen. Men mennesker løfter og bruger teknologien. Og det kan kun HR orkestrere, ” slutter HR-eksperten.
Om Tue Krabbe
Tue Krabbe-Juelsbo arbejder med at udvikle ledere og talenter på tværs af brancher og industrier. Med en baggrund som forsker, IT- og HR-chef og ledelseskonsulent trækker han altid på relevant forskning og med et klart mål om at udvikling skal realisere både strategi og forløse menneskeligt potentiale. Tue er ansvarlig for ledelses- og talent dagsordenen i Nuuday.
Nuuday er Danmarks største Telco, hvor 3000 medarbejdere hver dag arbejder med at sikre kritisk infrastruktur mod hackerangreb og forbinde mennesker med hinanden via mobil, TV og bredbånd gennem de seks Nuuday brands Yousee, Telmore, Hiper, Relatel, eesy, og TDC Erhverv.